Memantapkan Pengajaran Bahasa Melayu
Oleh HASAN BASERI BUDIMAN
Sebenarnya tidak banyak
guru yang mengambil berat tentang pentingnya objektif pengajaran,
ketika mereka mengajar. Hal ini dikatakan demikian mungkin kerana guru
tidak pernah menyedari bahawa objektif pengajaran itu merupakan
pernyataan penting bagi mengenali perubahan yang diharapkan dalam
pemikiran, tindakan atau perasaan murid, hasil daripada sesuatu
kelangsungan proses pembelajaran di bilik darjah, yang juga akan
menerangkan perkara yang dapat murid lakukan setelah menyempurnakan
sesuatu unit pelajaran.
Tegasnya, objektif pengajaran ialah
pernyataan yang menjelaskan hasil atau produk pembelajaran yang
diharapkan dapat dikuasai murid pada akhir unit sesuatu pelajaran dan
dapat pula diukur atau dilihat untuk dijadikan sebagai bukti bahawa
objektif pembelajaran berlaku kepada murid.
Kegagalan memahami betapa pentingnya sumbangan objektif dalam pengajaran telah menjadikan kebanyakan guru bahasa Melayu:
- Gagal mengenal pasti topik yang hendak diajarkan dan yang akan memandu mereka membuat pemilihan kaedah atau strategi pengajaran-pembelajaran termasuk jenis bantuan teknologi pendidikan yang sesuai digunakan.
- Gagal menilai pelaksanaan rancangan pengajaran, keberkesanan pengajaran dan pencapaian murid.
- Gagal melaksanakan pengajaran pemulihan atau pengayaan kepada murid yang memerlukannya.
- Gagal menyedarkan murid tentang perkara atau objektif yang diharapkan untuk dicapai pada akhir pembelajaran, bagi memastikan mereka lebih peka dalam mempertingkatkan penguasaan bahasa Melayu di luar bilik darjah.
Hasilnya, terjadilah pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu yang tidak lebih daripada satu proses memberikan ilmu secara melepaskan batuk di tangga sahaja.
Kita tidak perlu hairan jikalau selepas 55 tahun negara kita merdeka,
masih banyak murid yang tidak mampu untuk menguasai bahasa Melayu dengan
betul.
Sepatutnya setiap guru Bahasa Melayu
yang bertanggungjawab harus rasa bimbang dengan sikap acuh tidak acuh
mereka selama ini terhadap pengajaran dan pembelajaran yang dilakukan di
bilik darjah kerana kerja sebegini akan terus merencatkan strategi
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) untuk memartabatkan bahasa Melayu
di sekolah. Sudah sampai masanya guru bahasa Melayu merencanakan sendiri
usaha memartabatkan bahasa kebangsaan ini dengan lebih cekap, ketika
KPM sudah pun merangka strategi dalam melaksanakan langkah untuk
memantapkan penguasaan bahasa Inggeris dalam kalangan murid melalui
dasar Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuh Bahasa Inggeris
(MBMMBI). Antara langkah tersebut termasuklah:
- Penambahan bilangan guru bahasa Inggeris sebanyak 13 933 orang untuk memantapkan penguasaan bahasa Inggeris dalam kalangan murid. Ini termasuklah 1000 orang guru dari luar negara, 600 orang guru bersara dan 12 333 guru tambahan dari Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM), Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS). Keutamaan akan diberikan kepada sekolah luar bandar dan pedalaman untuk mendapatkan guru terbaik. KPM juga akan menyediakan guru penolong bahasa Inggeris gred DG 41 untuk kelas yang melebihi 35 orang murid tahun satu dan tahun dua.
- Peruntukan waktu mata pelajaran Bahasa Inggeris bagi sekolah kebangsaan Tahap I ditambah sebanyak 90 minit daripada 240 minit menjadi 330 minit seminggu. Bagi Tahap II ditambah sebanyak 90 minit daripada 210 minit menjadi 300 minit seminggu.
- Peruntukan waktu mata pelajaran Bahasa Inggeris bagi Sekolah Jenis Kebangsaan Cina atau Tamil, Tahap I ditambah 100 peratus, iaitu daripada 60 minit menjadi 120 minit seminggu. Bagi Tahap II ditambah sebanyak 30 minit daripada 90 minit menjadi 120 minit seminggu.
- Peruntukan waktu mata pelajaran Bahasa Inggeris bagi tingkatan satu hingga tingkatan enam ditambah sebanyak 80 minit daripada 200 minit menjadi 280 minit seminggu.
- Peruntukan waktu bagi Malaysian University English Test (MUET) untuk murid tingkatan enam ditambah sebanyak 80 minit daripada 320 minit menjadi 400 minit seminggu.
- Peruntukan waktu mata pelajaran Bahasa Inggeris bagi program matrikulasi ditambah 100 peratus iaitu daripada tiga jam menjadi enam jam seminggu.
- Program Sastera Kontemporari Kanak-kanak Bahasa Inggeris diperkenalkan kepada semua murid Tahap II untuk mengukuhkan minat membaca mereka di samping memperkenalkan unsur sastera.
- Makmal bahasa Inggeris akan diwujudkan di sekolah untuk memudahkan murid mempelajari bahasa Inggeris dengan lebih berkesan.
- Teknologi maklumat akan dimanfaatkan dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris melalui penggunaan perisian komputer yang sesuai.
- Pelajaran tatabahasa bahasa Inggeris akan diberikan penekanan dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris.
- Pendedahan istilah sains dan teknologi dalam bahasa Inggeris, elemen sains dan teknologi akan diserapkan dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris.
Rencana ini dipetik daripada Pelita Bahasa, April 2012
Sama-sama..dan terima kasih kembali..kerana sudi datang ke blog saya.
ReplyDelete