Penulisan





KARANGAN JENIS BERITA

Ciri-ciri  karangan jenis berita:

1. Berita ialah maklumat yang disampaikan untuk memberikan
pengetahuan, hiburan,peristiwa semasa, dan maklumat tambahan    kepada pembaca.

2. Dalam peperiksaan, karangan berita disoal dengan memberikan satu
    situasi. Anda hendaklah menulis karangan berdasarkan situasi tersebut.
    Teknik menulis berita tidak sama dengan menulis karangan biasa. Berita   
    mempunyai perenggan yang banyak. Tidak semestinya satu
    perenggan dikira sebagai satu isi.

4. Satu perenggan berita mengandungi satu atau dua ayat.

5. Dalarn berita ada sedutan daripada kata-kata seseorang. Ini bertujuan
    meyakinkan pembaca tentang berita yang kainu sampaikan.

6. Berita mempunyai formatnya yang tersendiri.
a) nama tempat-ditulis sebelah kiri perenggang pertama dengan   
     hurufbesar dan diikuti tanda koma (;)
b) nama hari- ditulis selepas nama tempat dan diberi tanda
     sempang (-) sebelum memulakan perenggan pertama.

7. Penutup berita adalah tindakan yang diambil terhadap kejadian.


 Tulis sebuah berita kema1angan yang berlaku di tempat anda.




Petaling Jaya, 2 Disember — Sebuah bas ekspess yang membawa 30 orang penumpang terbabit dalarn kemalangan yang melibatkan sebuah kereta dan sebuah van. Pemandu bas ekspress dan dua penumpangnya meninggal dunia.
Azrni Halim 33, dari Taman Indah Bangi meninggal dunia di tempat kejadian, manakala Salmi Hashim 20 dan Tan Chee Keong 24, kedua-duanya berasal dari Taman Sri Sentosa meninggal dunia di Hospital Besar Kuala Lumpur.
Ketua Polis Dearah, Temangku Rahman Salmon berkata. mayat ketiga-tiga mangsa telah dituntut oleh keluarga masing-masing.
Dalam kejadian yang berlaku semalan, lima orang penumpang bas dan tiga penumpang van cedera, termasuk empat yang cedera parah. Keempat-empat mereka cedera parah telah dikejarkan ke Hospital Besar Kuala Lumpur. untuk rawatan kecemasan.
Punca sebenar kemalangan masih dalam siasatan. Walau bagaimanapun polis mengesyaki kemalangan ini mungkin disebabkan kerosakkan pada enjin bas ekspress tersebut.









KARANGAN  JENIS  KEPERIHALAN



1.                  Karangan jenis keperihalan merupakan sebuah cerita yang berkaitan dengan diri anda sama ada cerita yang pernah dialami, dilihat, dirasa atau didengar.

2.                  Karangan ini boleh direka tetapi perlu logik.

3.                  Karangan ini menghendaki anda menceritakan hal seseorang tempat ,peristiwa atau benda.

4.                  Perkara yang diambil kira mungkin perwatakan, pengalaman,pemandangan , situasi,sifat,sikap dan perasaan.

5.                  Cerita yang anda olah adalah permulaan,kemuncak dan bentuk.

6.                  Unsur ketegangan atau suspens harus dimasukkan untuk menjadikan cerita anda lebih menarik.

7.                  Karangan jenis ini senang ditulis jika anda pernah mengalami atau melihat perkara ini.

8.                  Gambaran mesti berkesan.





Contoh Karangan : Gambarkan suasana di pasar  pada waktu pagi.


            Di pasar terdapat pelbagai jenis barang keperluan harian seperti daging, sayur-sayuran dan sebagainya.
           
            Pasar menjadi tumpuan orang ramai pada waktu pagi hari minggu, cuti am dan hari-hari biasa.Orang ramai sibuk membeli barang-barang keperluan mereka.

            Orang ramai suka pergi ke pasar  pada waktu pagi kerana ikan dan sayuran masih segar dan baru. Selain itu,harga barang-barang di pasar lebih murah jika dibandingkan dengan pusat membeli belah.

            Di pasar kita dapat melihat berbagai-bagai ragam manusia,tidak kira lelaki atau perempuan. Keadaan pasar sangat sempit sehingga kita terpaksa berjalan dengan terhimpit-himpit.

            Keadaan pasar sangat bising. Para peniaga terlaung-laung memanggil pembeli datang ke gerainya. Keadaan pasar tidak menyenangkan. Terdapat berbagai-bagai bau seperti bau ikan, bau sampah dan lain-lain. Walau bagaimanapun pasar amatlah penting kepada pengguna.




KARANGAN  JENIS AUTOBIOGRAFI

1.                  Karangan autobiografi dikaitkan dengan cerita hidup sesuatu benda,tumbuhan,binatang dan sebagainya.

2.                  Perkara  yang diceritakan ialah tentang sejarah ciptaan,rupa bentuk,warna,harga,khidmat yang diberi dan sebagainya.

3.                  Karangan ini adalah jenis rekaan. Setiap rekaan anda perlulah logik dan munasabah.

4.                  Untuk ‘menghidupkan’ cerita,nada perlu membayangkan diri anda sebagai objek tersebut.

5.                  Anda perlu memahami dan mengetahui   peranan, keistimewaan,serta kegunaan yang dimiliki oleh objek berkenaan bagi memudahkan anda mengolah cerita.

6.                  Ungkapan atau peribahasa yang sesuai boleh digunakan supaya karangan anda lebih menarik.

7.                  Pastikan ejaan,tanda baca,serta penggunaan imbuhan betul dan tidak ada kesilapan kerana perkara ini boleh mempengaruhi  markah anda.

8.                  Penutup karangan berkisar tentang nasib yang dialami.




Contoh karangan : Saya Sebuah Komputer

Aku dicipta daripada beberapa komponen elektronik hasil kajian sains teknologi. Badanku terdiri daripada ‘keyboard’, ‘monitor’, ‘hardisk’, ‘mouse’ dan juga ‘speaker’. Aku diberi gelaran sebagai Pentium MMX GSCOM.


Diriku digandingkan pula dengan rakan seperjuanganku yang lain seperti ‘mesin pencetak’ (printer) yang digelar ‘Lexmark’. Kami berdua bersahabat baik dalam mengharungi rutin hidup karni.’

Suatu hari, kami telah dibawa ke rumah banglo yang besar. Kami dibawa dengan penuh berhati-hati. Setelah tiba, baru kami sedar bahawa kami telah dibeli oieh seorang lelaki tua sebagai hadiah harijadi anak gadisnya yang berumur 13 tahun.

Semenjak itu, kami berkhidmat dengan penuh setia kepada tuan ‘Linda’ begitulah manisnya nama tuanku. Beliau amat menyayangi kami yang boleh memenuhi segala kehendaknya seperti menghasil graf, gambar-gambar, CD-Movie dan sebagainya. Jari-jemarinya sentiasa rancak bermain di atas badanku (keyboard).


Linda selalu menjaga kami dengan sempurna dan penuh berhati-hati agar badan kami tidak dijangkiti ‘virus’. Aku rasa amat bertuah kerana dapat berkhimat sepanjang hayatku.



 


 KARANGAN JENIS CERITA



Pengenalan 

Karangan cerita merupakan karangan yang paling popular dalam UPSR. Karangan yang hendak ditulis mestilah berdasarkan tema atau situasi yang diberi. Untuk menghasilkan sebuah cerita yang baik, kesinambungan jalan cerita mestilah berurutan dari satu perenggan ke perenggan yang lain.
· Karangan jenis cerita ialah karangan yang berbentuk cerita rekaan, cerita imaginasi.
· Ketepatan fakta tidak diperlukan, tetapi cerita yang dipaparkan mestilah logik, menggunakan bahasa yang indah serta pengolahan yang mempunyai unsur-unsur kreatif.
· Karangan ditulis berdasarkan pengalaman, pemerhatian, perbualan, dan pembacaan.
· Sebuah cerita yang baik mempunyai ciri-ciri seperti berikut, iaitu peristiwa, watak, tempat ( latar cerita) sebab dan akibat kejadian serta plot (jalan cerita).
· Karangan di bahagikan kepada beberapa peringkat, iaitu perkembangan isi, ketegangan, kemuncak, dan penyelesaian.
· Perbualan atau dialog boleh digunakan untuk menghidupkan sesebuah cerita.
· Setiap cerita mempunyai nilai murni seperti tolong-menolong, kasih sayang dan sebagainya.
  • Kemahiran berfikir secara keritis dan kreatif sangat-sangat diperlukan untuk mencorakkan jalan cerita yang lebih menarik dan berkesan.
Tajuk Perbincangan
 
Tuliskan sebuah karangan cerita yang bertajuk ‘ Menabung’
Lengkapkan cerita di atas. Panjang cerita kamu mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan dan tidak melebihi 120 patah perkataan.

Langkah 1

Kamu mestilah membaca soalan karangan tersebut dengan teliti. Fahamkan tema atau cerita yang hendak ditulis. Garisi maklumat-maklumat yang penting supaya kamu tidak melakukan kesilapan semasa membuat rangka karangan. Soalan ini, memerlukan kamu memberikan gambaran mengenai satu cerita yang berhubung dengan kebaikan, kelebihan orang yang suka menabung. 

Langkah 2

Berdasarkan tema atau tajuk kamu bolehlah membuat kerangka karangan. Sebaik-baiknya kerangka karangan yang hendak dibuat berdasarkan peta minda atau isi-isi penting.


Langkah 3

Berdasarkan peta minda dan isi –isi penting anda bolehlah menulis karangan tersebut. Semasa mengarang, binalah ayat-ayat yang betul tatabahasanya supaya anda tidak kehilangan markah di bahagian ini.



Contoh karangan :


Menabung

Jam menunjukkan pukul 10.40 pagi, loceng menandakan waktu rehat berbunyi. Murid-murid keluar dari kelas masing-masing dan berpusu-pusu menuju ke kantin. Mereka beratur untuk membeli pelbagai juadah yang dijual di kantin. 

“Kamu tidak ke kantin, Amir?” tanya Azman rakan sekelasnya.

“Tidak, aku ada membawa bekalan,” jawab Amir sambil membuka bekalan. Memang telah menjadi kelaziman bagi Amir membawa bekalan dari rumah. Wang saku yang diberikan oleh ibunya disimpan di dalam tabung. Amalan menabung ini telah dilakukan oleh Amir sejak dia di tahun satu lagi.

“Maklumlah, orang hendak cepat kaya. Berbelanja di kantin pun dia tidak mahu. Tidak lama lagi ada seorang rakan kita yang akan bergelar jutawan,” Azman menyindirnya dan disambut dengan hilaian ketawa rakan-rakannya yang lain.

Amir tidak berasa hati sedikit pun dengan ejekan dan sindiran rakan-rakannya. Baginya, menabung merupakan tabiat mulia yang perlu diamalkan. Setiap orang perlu berjimat cermat untuk masa depannya. Lebih-lebih lagi wang belanja yang diperoleh adalah hasil jerih ibunnya mengambil upah menjahit. 

“Mungkin rakan-rakanku itu keluarganya orang berada. Mereka tidak pernah hidup susah ataupun mengalami masalah kewangan. Segala kemahuan akan dipenuhi oleh ibu bapa mereka. Lainlah aku, keluargaku bukannya daripada kalangan orang yang berada, ayah telah meninggal sejak aku dilahirkan” Amir berbisik sendirian memujuk hatinya.

Pada penghujung tahun, Amir telah terpilih sebagai pemenang pertama satu pertandingan penyimpan wang terbanyak dan terkerap. Amir telah menerima beberapa hadiah istimewa berupa wang dan peralatan sekolah daripada pihak bank yang menaja pertandingan tersebut.
 




lANGKAH 4 

Kamu hendaklah membaca dan menyemak semula karangan itu. Dalam proses penyemakan perkara-perkara berikut perlu diperhatikan ialah kesalahan penggunaan kata, struktur ayat, penggunaan imbuhan, tanda baca, dan ejaan.

Latihan Minggu Ini

  • Tulis sebuah karangan bertajuk ‘Terselamat’ 
  • Tulis sebuah karangan tentang ‘Malang Tak Berbau’ 
  •  Tulis sebuah karangan bertajuk ’Akibat Degil’

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


KARANGAN JENIS PERBUALAN



Karangan jenis perbualan , biasanya melibatkan dua orang atau lebih yang berbual atau berbincang tentang sesuatu perkara.

 Karangan jenis ini boleh dibahagikan kepada dua bentuk , dialog atau perbualan, dan wawancara atau temuramah.

Sebelum menulis karangan ini anda harus memahami kehendak soalan ,mencari isi penting dan menentukan jalan ceritanya terlebih dahulu.

 Dalam karangan dialog, kedua-dua pihak harus saling bertanya atau memberikan jawapan, dan memberikan pendapat.

 Untuk menulis temuramah pula pihak yang menemuramah akan mengemukakan soalan dan yang ditemuramah akan menjawab soalan yang diajukan.

 Pastikan anda menggunakan kata ganti diri yang sesuai yang sesuai dengan watak dan situasi dialog tersebut. 

Contohnya jika orang yang diajak berbual lebih berumur, gunakan panggilan “Encik”, “Tuan” ,atau “Pak cik”.

· Tidak digalakkan menggunakan kependekan seperti “kan”, “tak”, dan “tidak”.

· Penggunaan bahasa kiasan dan peribahasa adalah digalakkan supaya dialog lebih menarik.

· Jangan salah format, markah anda akan dipotong.    

Soalan Perbincangan 

Sementara menunggu bas, kamu berbual-bual dengan rakan kamu tentang faedah membaca. 

Tulis perbualan antara kamu dan rakan kamu. Panjang dialog kamu mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan dan tidak melebihi 120 patah perkataan.

Langkah 1
Kamu mestilah membaca soalan karangan tersebut dengan teliti . Fahamkan tema atau kehendak dialog yang hendak ditulis . Garis maklumat-maklumat yang penting supaya anda tidak melakukan kesilapan semasa membuat rangka karangan.

Langkah 2
Berdasarkan tema atau tajuk kamu bolehlah membuat kerangka karangan . Sebaik-baiknya kerangka karangan yang hendak dibuat berdasarkan peta minda. Peta minda hendaklah seberapa ringkas .

Langkah 3
Berdasarkan peta minda  , anda bolehlah menulis karangan anda. Semasa mengarang , binalah ayat-ayat yang betul mengikut tatabahasanya supaya anda tidak kehilangan markah di bahagian ini. 

Baca contoh karangan di bawah ini.

Anis : Amin, mana ada orang yang membaca sementara menunggu bas? 

Amin : Betul kata kamu Anis. Kata cikgu, kalau di Jepun keadaannya 

berbeza.Membaca telah menjadi budaya kepada masyarakat 

mereka.Sementara menunggu bas mereka membaca, bukan hanya berbual 

kosong. 

Anis : Sepatutnya masyarakat kita telah sedar bahawa dengan membaca 

akan dapat menambah ilmu pengetahuan dan seterusnya dapat melahirkan

masyarakat yang bermaklumat. 

Aimin : Tidaklah seperti katak di bawah tempurung.

Anis : Selain itu dengan membaca juga kita dapat memenuhi masa terluang. 

 Sebaliknya , seseorang itu akan mudah terpengaruh aktiviti yang  tidak 

berfaedah.

Amin : Betul kata kamu , Anis. Kita juga boleh memperolehi hiburan 

dengan membaca. Katakan kita membaca buku cerita, kita akan 

berasa terhibur, selain mendapat pengajaran daripada cerita tersebut.

Anis : Bukan itu sahaja , malah dengan membaca , penguasaan bahasa 

kita akan meningkat. Sejak saya banyak membaca buku-buku 

cerita bahasa Inggeris. Nampaknya bahasa Inggeris saya semakin 

meningkat. Oh, bas dah sampai , mari kita naik!

Amin : Tunggu dulu , orang belum turun !

Langkah 4

Ø Selepas mengarang , anda hendaklah membaca semula karangan . Betulkan semua kesalahan tatabahasa dari segi penggunaan perkataan ,struktur ayat, penggunaan imbuhan , tanda baca dan ejaan.

Latihan minggu ini.
Tulis karangan di bawah ini . Bagi tiap-tiap soalan panjangnya mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan dan tidak melebihi 120 patah perkataan.

1. Kamu dan dan rakan kamu sedang mengambil angin di taman. Kamu dan rakan kamu berbual-bual tentang cara-cara mengindahkan lagi kawasan taman tersebut .

Tuliskan perbualan kamu dan rakan kamu selengkapnya.

2. Kamu membuat panggilan telefon kepada rakan kamu memberitahunya bahawa kamu tidak dapat hadir ke sekolah untuk aktiviti kokurikulum pada hari itu. Nyatakan sebab-sebab kamu tidak hadir untuk disampaikan kepada guru kamu.

Tuliskan perbualan kamu dan rakan kamu selengkapnya.
3. Andaikan kamu dan rakan kamu sedang berada di dalam bas yang akan membawa kamu melawat sambil belajar. Kamu dan kawan kamu berbual-bual mengenai faedah-faedah yang boleh diperolehi apabila kamu menyertai lawatan sambil belajar.
Tuliskan perbualan kamu dan rakan kamu selengkapnya




             CARA MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN C

Mengulas pengajaran/nilai murni dalam petikan.

CONTOH PETIKAN

Tulis lima nilai yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjangnya jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.

            Ketika berjalan ke sekolah untuk menghadiri latihan sukan, aku terjumpa sebuah dompet. Aku membuka dompet itu untuk mengetahui siapa pemiliknya. Di dalam dompet itu terdapat wang yang banyak dan dokumen penting. Aku berfikir sejenak sambil melihat sekeliling sekiranya ada orang yang sedang mencari-cari dompetnya.

            Tiba-tiba rakanku datang dan aku memberitahunya tentang dompet tersebut. Dia menyuruh aku mengambil sahaja dompet itu. Aku tidak berani untuk berbuat demikian. Aku teringat akan pesan ibu bapaku agar tidak mengambil barang kepunyaan orang lain.

            Aku membuat keputusan untuk menyerahkan dompet tersebut kepada guru bertugas, iaitu Cikgu Rani. Beliau telah membawa aku berjumpa dengan guru besar. Guru besar memuji tindakan yang telah aku lakukan itu.

CONTOH CARA MENJAWAB

            Banyak pengajaran yang dapat kita peroleh dalam petikan. Antaranya, kita hendaklah rajin menghadiri latihan sukan. Selain itu, kita mestilah jujur seperti tidak mahu mengambil wang di dalam dompet yang kita temui. Seterusnya, kita hendaklah berakhlak mulia dan tidak terpengaruh dengan hasutan rakan untuk mengambil dompet itu. Selain itu, kita patut bertanggungjawab dengan menyerahkan dompet itu kepada guru bertugas. Akhir sekali, kita mesti menghargai sikap baik seseorang dengan cara memberikan pujian atas tindakan yang dilakukan.
72 patah perkataan


Cara penulisan di atas adalah sebagai contoh sahaja.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------



1 comment:

anda komen daku balas