Diftong
ialah gabungan dua bunyi vokal yang dilafazkan secara berterusan dalam
satu hembusan nafas. Hal ini seperti demikian kerana bunyi diftong
terhasil apabila bunyi satu vokal menggeluncur dengan cepatnya ke suatu
vokal lain. Ertinya, lidah pada mulanya diletakkan pada keadaan
sebagaimana membunyikan sesuatu vokal, kemudian digeluncurkan ke arah
membunyikan vokal yang lain. Diftong dianggap sebagai satu suku kata,
dan dilambangkan oleh dua vokal tetapi bertindak sebagai satu fonem.
Ada
tiga diftong asli dalam bahasa Melayu, iaitu /ai /, /au /, dan / oi
/. Semua diftong ini dilafazkan sebagai satu kesatuan bunyi.
Huruf diftong / ai / dilafazkan dengan bunyi
[ ai ] pada semua kedudukan (suku kata terbuka), contohnya pan.dai, hai.ran.
Huruf diftong / au / dilafazkan dengan bunyi
[ au ] pada semua kedudukan ( suku kata terbuka), misalnya sau.da.ra, ha.ri.mau.
Huruf
diftong / oi / dilafazkan dengan bunyi [ oi ] dan bukan dengan bunyi
[ i ] bagi kata jati bahasa Melayu (suku kata terbuka), contohnya:
se.poi, do.doi, dan ka.loi.
Pelbagai
teknik yang boleh digunakan untuk mengajar bunyi diftong. Antaranya
ialah dalam proses pengeluaran bunyi-bunyi bahasa, lidah merupakan alat
artikulasi (pertuturan) yang paling aktif lagi penting. Murid perlulah
diajar terlebih dahulu cara untuk menghasilkan bunyi diftong ai, lidah
berkeadaan sebagaimana membunyikan vokal “a”, dan secara cepat
geluncurkan lidah ke arah membunyikan vokal “i” pula. Demikian juga
halnya cara membunyikan diftong au, dan oi. Kedudukan lidah pada keadaan
membunyikan vokal yang pertama, lalu dengan pantasnya lidah
digeluncurkan ke arah membunyikan vokal yang kedua pula.
Teknik
yang boleh digunakan oleh guru untuk mengajar bunyi diftong ada dengan
menggunakan warna pada suku kata yang mengandungi huruf diftong.
Caranya ialah guru akan memaparkan beberapa perkataan yang mempunyai
suku kata diftong yang sama menggunakan warna merah.Contohnya, huruf
diftong / au / dilafazkan dengan bunyi [ au ] pada semua kedudukan (
suku kata terbuka), misalnya , pi sau, pu sau dan pu lau.
Murid akan diajar secara latih tubi membunyikan suku kata tersebut
sehingga murid-murid menguasai. Ini kerana penggunaan warna dapat
memberi penegasan kepada suku kata yang perlu murid kuasai.
PERIBAHASA
Menurut
Za’ba (1934), peribahasa diertikan sebagai segala susunan cakap yang
pendek dan telah telah melekat di mulut orang ramai semenjak
turun-temurun kerana sedap didengar dan perkataanya bijak, ringkas, luas
dan mempunyai maksud yang mendalam dipakai akan jadi sebutan oleh orang
sebagai bandingan, teladan dan pengajaran.
Sebagai
guru bahasa Melayu, peribahasa penting untuk diajar di dalam bilik
darjah. Dalam pengajaran dan pembelajaran, murid-murid sangat digalakkan
untuk mengetahui serta dapat menggunakan peribahasa yang sesuai untuk
menghiasi karangan atau percakapan dan menguatkan tujuan karangan atau
sesuatu percakapan. Murid boleh mengguna pakai peribahasa semasa membina
ayat supaya ayat tersebut menjadi lebih gramatis. Peribahasa boleh
menggambarkan keseluruhan maksud dan rumusan bagi sesuatu penulisan
karangan atau percakapan.
Guru
juga boleh mengguna pakai peribahasa sepanjang sesi pengajaran dan
pembelajaran iaitu dalam menyampaikan pengajaran, teladan dan sindiran
kerana peribahasa mempunyai ciri pelembut agar pendengar terutama
murid-murid tidak mudah terasa hati. Guru juga boleh menggunakan
peribahasa yang sesuai untuk memotivasi murid sepanjang sesi pengajaran
dan pembelajaran. Contohnya, ‘berat sama dipikul, ringan sama
dijinjing’, ‘di mana ada kemahuan di situ ada jalan’, ‘genggam bara api,
biar sampai jadi bara’ dan banyak lagi.....
SEMANTIK
Dalam
bahasa harian, perkataan semantik bermaksud makna. Dalam ilmu
lingustik, istilah semantik bermaksud kajian fenomena makna dalam
bahasa. Sebagai seorang guru, kita perlu menguasai aspek semantik di
dalam bilik darjah. Dalam bahasa Melayu, setiap perkataan mempunyai
banyak makna. Guru perlu mengetahui dan memahami semantik untuk
memastikan penggunaan perkataan adalah sesuai atau tepat pada tempatnya.
Contohnya, perkataan ‘mereka’ mempunyai dua makna iaitu pertama,kata
ganti diri ketiga yang menunjukkan bilangan yang ramai dan makna kedua,
memikirkan (sesuatu) atau merancang .
Selain
itu, guru perlu menguasai semantik supaya dapat membantu murid-murid
menguasai pelbagai jenis perkataan yang mempunyai makna yang lebih tepat
dalam menulis sesuatu ayat dengan betul. Guru perlulah dapat membezakan
perkataan seperti hiris, potong, kerat, atau belah. Perkataan ini
merupakan perbuatan yang sama tetapi mempunyai makna yang berbeza
mengikut makna ayat yang digunakan. Sehubungan itu, melalui pengetahuan
mengenai semantik, guru dapat membantu murid-murid dalam membezakan
makna perkataan dalam sesuatu ayat.
Tahniah..!Blog yg menarik dan menghiburkan.
ReplyDeleteTahniah..!Blog yang menarik..
ReplyDelete